Soluțiile politicienilor pentru combaterea poluării din București

Transportul public, lipsa spațiilor verzi și slaba administrare a gropilor de gunoi sunt problemele indicate de politicieni care contribuie la poluarea Capitalei. Aceștia propun modalități inovative de monitorizare a calității aerului și planuri integrate de acțiune împotriva acestui fenomen, relatează Mediafax.

“Combaterea poluării ar trebui să înceapă cu o monitorizare eficientă. Un punct important este investiția în niște metode moderne și inovative de monitorizare a calității aerului ca să știm exact cum stăm și cum să combatem. Apoi niște soluții plastice. Problema este complexă pentru că este influențată de mai mulți factori. Mă voi referi acum la trafic. O problemă este că nu avem o șosea de centură pusă la punct și este orașul este prea tranzitat”, a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Gâdiuță, membru al Comisiei pentru Mediu și Ecologie din cadrul Consiliului General al capitalei.

Alexandru Gâdiuță a mai afirmat că nu crede că Vinieta Oxigen îi va determina pe bucureșteni să renunțe la mașinile personale și a subliniat că transportul în comun nu este pus la punct .

“Totodată, transportul public nu este pus la punct și nu este prioritizat și mă refer la lipsa benzilor speciale pentru autobuze. De asemenea ar trebui facut mai atractiv programul autobuzelor, cu un afișaj interactiv și util (…) În ceea ce privește Vinieta Oxigen este posibil să aibă niște efete pozitive dar nu cred că-i va determina neapărat pe bucureșteni să renunțe la mașini ci mai degrabă va colecta niște bani la bugetul local. Ce este problematic in legătură cu ea este că insittiutile statului sunt exceptate de la plata statului ceeea ce mi se pare o ipocrizie. În momentul acesta sunt foarte multe incertitudini”, a mai adăugat Gâdiuță.

În privința gropilor de gunoi, acesta a precizat că problema nu este neapărat existența acestora, cât “proasta” lor administrare.

“O problemă cu aceste gropi nu este atât existența lor cât proasta administrare a acestora. În cazul acestor gropi există instalații prin care se captează gazul de producție. Există anumite izolații ale gropilor ca să nu se scurgă acele deșeuri. Deci problema majoră la noi este că aparatura din gropile de gunoi nu funcționează la parametrii normali”, a conchis Gâdiuță.

Senatorul USR Mihai Goțiu consideră că trebuie monitorizată calitatea aerului și a semnalat problema lipsei mijloacelor alternative de deplasare în București, precum pistele de bicicletă, pistele pietonale și transportul public.

“Deocamdata sunt cunoscute două resurse de poluare, mai exact traficul rutier și depozitele de gunoi din jurul capitalei. Noi de asta am solicitat și la învestirea Guvernului și la rectificarea bugetară stații mobile de monitorizare a calității aerului pentru a da un diagnostic corect asupra surselor de poluare. Pentru rezolvarea problemei legate de trafic sunt mai multe soluții. Însemana dezvoltarea transportului urban cu toate aspectele, transportul în comun, construirea de piste de biciclete și pietonale pentru facilitarea deplasării alternative. Sunt problemele legate de centura Bucurestiului și a lipsei parcărilor de la intrările din București, care ar facilita sistemul «park and ride»”, a precizat senatorul USR Mihai Goțiu pentru MEDIAFAX.

Senatorul USR a mai punctat că Vinieta Oxigen nu va reduce poluarea din cauza lipsei facilităților de deplasare alternativă.

“Există problema lipsei sau dispariției spațiilor verzi pentru a reduce din poluare direct și aici vorbim și de parcuri și de păduri urbane, un proiect despre care se vorbește din ce în ce mai mult în Europa. Apoi, în ultimă instanță taxa de centru, dar nu discriminatorie. La ora actuală fără celelalte măsuri Vinieta Oxigen nu va reduce poluarea pentru că dacă oamenii nu se pot deplasa cu transportul în comun sau cu bicicleta, atunci vor merge cu mașina si vor plăti taxa”

În privința gropilor de gunoi, acesta a subliniat faptul că nu sunt administrate cum trebuie și că problema pornește de la nivelul gospodăriilor, unde deșeurile nu sunt sortate selectiv.

“E o problemă legată de modul în care se manageriază gropile de gunoi. Doamna Firea încă mai vorbește de incineratoare. Este cea mai proastă soluție. Porblema începe de la casele cetățenilro, de la sortare și modul în care se gestionează deșeurile. Eu tot timpul aduc în discuție că schimbare asta în modul de rezolvare a problemei deșeurilor trebuie să pornească de la primul nivel cu măsuri de urbanism, colectare selectivă în apartament”, a adăugat Goțiu.

Candidatul independent susținut de USR la Primăria București Nicușor Dan a semnalat o serie de probleme administrative care au dus la agravarea poluării în București, marți, în cadrul unei conferințe de presă.

Gabriela Firea a eșuat în a implementa niște măsuri pentru combaterea poluării aerului și am să le detaliez, măsuri speciale antipraf, strategii sectoriale pe deșeuri, centură verde și așa mai departe. O să încep cu măsurile pe care primăria le avea propuse și chiar finanțate pentru măsurarea calității aerului, știind că agenția pentru Protecția Mediului nu face aceste măsurători precise. Primăria avea încă din 2016, când Gabriela Firea a venit la Primărie un proiect care se numea Sistemul Operativ Informațional pentru Măsurarea Calității Aerului. Acest proiect era finanțat cu 7 milioane de lei pe bugetul din 2016, nu s-a făcut nimic. A fost finanțat iar cu 7 milioane de lei, un an mai târziu, în 2017, și iar nu s-a făcut nimic”, a precizat Nicușor Dan.

Nicușor Dan a mai afirmat că Primăria Capitalei are în dotare un dispozitiv mobil de măsurare a calității aerului pe care nu îl folosește și pentru care se plătește o mentenanță 100.000 de lei pe an.

“În ceea ce privește măsurile de combatere a poluării aerului, în bugetul din 2016 și de asemenea în bugetul din 2018 au fost prevăzute cam cinci milioane de lei pentru Registrul Spațiilor Verzi. Nu s-a făcut nimic. Ăsta este un punct foarte important pentru că multe dintre spațiile verzi în special cele care au fost construite între blocuri în perioada comunistă au un regim juridic incert și până când ele vor fi incluse în Registru și ulterior incluse în planul urbanistic general se pot da autorizații de construire pe ele”, a mai precizat Dan.

Totodată, candidatul susținut PLUS la Primăria Capitalei Vlad Voiculescu, punctează importanța construirii și protejării spațiilor verzi, precum și importanța arborilor în reținerea prafului din București.

“Limitarea traficului, respectiv a poluării cauzate de trafic, plantarea de arbori, fiecare arbore la maturitate absoarbe 50 de kilograme de praf într-un an. Tot ceea ce face din București un oraș mai verde ne ajută să respirăm un aer mai bun. Vorbim de asemenea de măsurare, trebuie să vedem de unde vine poluarea pe timpul nopții. Ce observăm este că după orele 20 și sâmbăta și duminica poluarea este de asemenea la un nivel îngrijorător. Ei bine asta nu e neapărat de la trafic. Trebuie să vedem de unde este. Este de la gropi de gunoi? este de la diferite elemente de industrie? Asta trebuie să vede, în funcție de asta evident aceste surse de poluare trebuie limitate”, a afirmat Vlad Voiculescu, luni, în cadrul unei conferințe de presă.

Voiculescu mai precizează că Bucureștiul ar trebui să alcătuiască un plan integrat pentru calitatea aerului care să conțină măsuri concrete și aplicabile.

“Există un plan integrat pentru calitatea aerului care trebuie să conțină măsuri concrete aplicabile. Dacă vă uitați în planul integrat pentru calitatea aerului a Primăriei București veți vedea că acolo sunt fie măsuri care nu au nimic măsurabil. După care, trebuie să știi cine poate să aplice măsurile respective. Spații verzi în București, suntem undeva la 8,5 metri pătrați pe cap de locuitor iar recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății este de 25 de metri pătrați”, mai afirma acesta.

Consilierul general USR, Octavian Berceanu, a spus, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că măsurătorile parametrilor calității aerului respirat din Sydney și București au valori comparabile.

Octavian Berceanu își bazează afirmațiile pe datele furnizate de mai multe rețele independente de măsurare a calității aerului. Datele analizate de el sunt publicate în timp real pe mai multe site-uri naționale și internaționale. El a observat că suspensiile de particule PM10 / PM2.5 din Sydney și București sunt similare. Poluarea cu PM10 este de 161 ug/m3, în Capitală, iar în orașul comparat ajunge la 169 ug/m3.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.